Privéproblemen op de werkvloer: Wat kun jij als werkgever doen?
Waar moet je op letten als werkgever om privéproblemen van je medewerkers aan te pakken? Ontdek het hier!

De balans tussen werk en privé is cruciaal. Werkgevers zouden meer aandacht moeten hebben voor de omstandigheden in het privéleven van hun medewerkers. In 2025 is de werk-privébalans zelfs belangrijker geworden dan het salaris voor veel werknemers.
Problemen zorgen voor verzuim
Financiële problemen, een echtscheiding en het overlijden van een dierbare overkomen veel werknemers, en zestig procent van hen ervaart hierdoor zulke heftige stress dat het leidt tot ziekmeldingen. Als werkgever heb je geen invloed op deze omstandigheden, maar je kunt wel de situatie bespreken of bespreekbaar maken.
Wat kunnen werkgevers doen aan privéomstandigheden?
Op de werkvloer is vaak te weinig aandacht voor het runnen van een huishouden en de problemen binnen gezinnen. In 2025 is hybride werken de norm geworden, en flexibiliteit is cruciaal voor werknemers. Door meer inhoudelijke gesprekken te voeren en mede te denken met medewerkers, kun je verlichting bieden. Bijvoorbeeld door thuiswerken mogelijk te maken of flexibel om te gaan met veranderende werktijden.
Een ‘fit-gesprek’ introduceren
Door laagdrempelige gesprekken over privéomstandigheden en de balans tussen werk en privé aan te bieden, kun je verzuim voorkomen of beperken. Deze gesprekken hoeven geen speciale naam te hebben en kunnen deel uitmaken van functioneringsgesprekken.
Meebewegen met medewerkers kan al voldoende zijn
Bij lastige privéomstandigheden kun je als werkgever al veel betekenen door je flexibel op te stellen. Bijvoorbeeld door vrij te geven als het eigenlijk niet kan, of door flexibel om te gaan met veranderende werktijden. Dit kan al verlichtend werken en de medewerker het gevoel geven dat hij of zij steun krijgt van de werkgever.